MAMACITA

Location : 14 rue Rougemont, 75009 Paris

Date : 2020

Area / Surface : 150m²

Budget : N/A

Pictures © David Foessel

Collaborators : François Jacquelin, Jeremy Moreuil


CALLE & CHOZAS

Mamacita is a Mexican restaurant located in the heart of the 9th arrondissement in Paris. To emphasize this new Parisian taqueria’s atypical universe the design concept was inspired by the codes of Mexico’s colorful nightlife. In particular its chozas, the haphazardly constructed traditional street food huts that line the back streets of Mexico City.

To express all the exuberance of this nocturnal streetlife, we harnessed the power of raw, unrefined materials and radical lighting contrasts to guide the concept throughout.

 

Makeshift

Chozas are little eateries made from an assembly of makeshift building materials. Adopting this spirit of reuse and repurposing, we used materials borrowed from the construction industry to develop the restaurant’s different areas. The bar, situated at the entrance, sits atop a foundation of cinder blocks that extend into gabions made of lacquered concrete reinforcing bars and expanded metal. The serving hatch, indicated by a neon sign, sits in a diagonally striped wall lit by a cluster of light bulbs recalling the electrical systems of local street huts.

         

The zocalo and the calle

The calle (street) is materialized around the inner circumference of the restaurant with benches lining the bared walls marked by the traces of time, and illuminated by bright neon lighting. In the center a vertical stay structure encircles the zocalo (square) designed like a popular food court for a more collective gathering.

The area is circumscribed by outdoor lanterns on the ceiling and the random pattern of colored tiles on the floor, echoing the kitchen wall.



Saturated urban lighting

The restaurant’s nocturnal atmosphere is also expressed in a play of luminous contrasts. The strong, direct lighting of the bar and eating sections recalls the neon lights of little eateries, while the dimly lit passageways bring to mind dark alleyways.

At the end of such a passage, the restrooms are treated as an extreme contrast, their optical white tiling opposing the almost total darkness of the corridor.


CALLE & CHOZAS

Mamacita est un restaurant de spécialités mexicaines situé au cœur du 9ème arrondissement à Paris. Pour affirmer l’univers atypique de cette nouvelle taqueria parisienne nous avons imaginé un espace inspiré des codes de la vie nocturne des rues mexicaines et de ses chozas, traditionnelles cahutes gourmandes faites de bric et de broc qui longent les ruelles de Mexico City.

Matériaux bruts et contrastes radicaux des éclairages sont les éléments forts qui ont guidé le déploiement du concept pour nous permettre de traduire l’ébullition d’une vie urbaine nocturne et populaire.

De bric et de broc

Les chozas sont des restaurants cabanes faits de l’assemblage de matériaux de construction de fortune. C’est cet esprit de détournement et de récupération que nous avons exploité en travaillant les différentes zones au sol et à la verticale, avec des des matériaux issus de l’univers du bâtiment. En premier lieu, le bar, placé à l’accueil est monté en parpaings et se prolonge en partie supérieure par des gabions faits de fer à béton laqués et de métal déployé. Le passe plats, ouvert dans une paroi à rayures surmontée d’une enseigne lumineuse est éclairé d’une nuée d’ampoules rappelant les systèmes électriques des cabanons de rue.

 

La zocalo et la calle

En périphérie du restaurant : la calle - la rue- présente des banquettes adossées à des murs mis à nus portant les traces du temps éclairés en touches crues par un éclairage au néon. Au centre : une structure verticale d’étais cintre la zocalo - la place - qui permet un rassemblement plus collectif, tel un foodcourt populaire.

La zone s’affirme au plafond des lampions d’extérieur et au sol par une faïence colorée au motif aléatoire faisant écho au traitement du mur de la cuisine.

Eclairages urbains saturés

L’ambiance nocturne du lieu se révèle aussi à travers un jeu de contrastes lumineux entre ruelles sombres et néons des gargotes. Pour distinguer les zones, nous avons travaillé la lumière en rupture forte. Lumière crue pour l’offre, le bar. Zones de pénombre pour les passages.

En fin de parcours les sanitaires sont traités comme une zone extrême où s ‘oppose l’obscurité quasi totale d’un couloir corridor au blanc optique de l’espace carrelé.